Design Sprint: digitale concepten ontwikkelen en valideren in één week

5 min read

Om nieuwe productconcepten te ontwikkelen gebruiken we het beproefde proces van de Design Sprint. Deze methode is ontworpen om snel nieuwe producten te ontwikkelen of complexe problemen op te lossen. Het is een super effectief proces om tot een passend en gevalideerd designconcept te komen. Daarnaast is het ook nog een inspirerende week voor jouw gehele team.

To develop new productconcepts we use the tested and tried Design Sprint. This method is designed to develop new products fast or solve complex problems. It is a super effective proces to complete and validate a designconcept. On top of that it's also a very inspiring week for your whole team.

Creative within a fixed proces.

A Design Sprint takes a maximum of 5 days and starts (preferably) on monday and ends friday. In this week we use several design thinkings-tools within the fixed proces. Because the proces and tools are already chosen and planned the entire team can focus on the solution. This is an effective, but also very fun way of working together towards the endresult.

Every day starts at 10:00 (AM) and ends at 17:00 (5:00 PM), with a good lunch from 13:00 (1:00 PM) to 14:00 (2:00 PM). The Design Sprint is planned with the specific challenge and the timetables of all the stakeholders in mind. Basically all the different phases throughout the week are the the ame for every project. Further down in the article you'll find an example of a planning.

Om nieuwe designconcepten te ontwikkelen gebruiken we graag het beproefde proces van de Design Sprint. Deze methode is ontworpen door Google Ventures om snel nieuwe producten te ontwikkelen of complexe problemen op te lossen. Los van dat het een supereffectief proces is om tot een passend en getest designconcept te komen, is het ook nog eens een inspirerende week voor het hele team. Geïnteresseerd in een Design Sprint? Lees hieronder meer over dit proces of neem direct contact op voor meer informatie.

Creatief binnen een strak proces

Een Design Sprint duurt maximaal vijf dagen en loopt (het liefst) van maandag t/m vrijdag. In deze week passen we volgens een strak proces verschillende design thinking-tools toe. Omdat het proces en de tools al vast staan kunnen we ons met het hele team volledig op de oplossing richten. Zo werken we op een effectieve en vooral ook leuke manier samen naar het eindresultaat. Iedere dag begint om 10:00 uur en eindigt om 17:00 uur, met een goede lunch van 13:00 uur tot 14:00 uur. Per project richten we de sprint net iets anders in, zodat deze goed aansluit bij de specifieke uitdaging en de agenda’s van de stakeholders. In de kern zijn de verschillende fases die we in zo’n week doorlopen echter hetzelfde.

De 5 fases van een Design Sprint

In iedere Design Sprint doorlopen we vijf fases, meestal een fase per dag. Per project passen we het programma lichtelijk aan om de fases zo efficiënt mogelijk te doorlopen.

  1. Understand: Maandag zoomen we in op de huidige situatie, het probleem en de randvoorwaarden. Samen definiëren we de uitdaging en spreken we af waarop we ons gaan focussen.
  2. Inspire & Sketch: In de ochtend draait het om inspireren. Iedereen laat zijn favoriete design voorbeelden uit de praktijk zien. In de middag gaan we individueel oplossingsrichtingen bedenken; het daadwerkelijke schetsen.
  3. Decide: Woensdag mixen & matchen we de beste oplossingsrichtingen en werken we de belangrijkste user journeys uit in een storyboard.
  4. Prototype: Donderdag bouwen we een werkend prototype van de website of app waar je doorheen kunt klikken.
  5. Validate: Vrijdag is het leukste moment, hierop valt alles samen. We valideren het ontwikkelde designconcept met échte gebruikers uit de doelgroep(en) en presenteren dit aan de belangrijkste stakeholders.
schedule

De 5 fases van een Design Sprint

In iedere Design Sprint doorlopen we vijf fases, meestal een fase per dag. Per project passen we het programma lichtelijk aan om de fases zo efficiënt mogelijk te doorlopen.

  1. Understand: Maandag zoomen we in op de huidige situatie, het probleem en de randvoorwaarden. Samen definiëren we de uitdaging en spreken we af waarop we ons gaan focussen.
  2. Inspire & Sketch: In de ochtend draait het om inspireren. Iedereen laat zijn favoriete design voorbeelden uit de praktijk zien. In de middag gaan we individueel oplossingsrichtingen bedenken; het daadwerkelijke schetsen.
  3. Decide: Woensdag mixen & matchen we de beste oplossingsrichtingen en werken we de belangrijkste user journeys uit in een storyboard.
  4. Prototype: Donderdag bouwen we een werkend prototype van de website of app waar je doorheen kunt klikken.
  5. Validate: Vrijdag is het leukste moment, hierop valt alles samen. We valideren het ontwikkelde designconcept met échte gebruikers uit de doelgroep(en) en presenteren dit aan de belangrijkste stakeholders.
schedule

Het (remote) Sprint team

Het Sprint-team bestaat uit vijf tot acht personen en wordt samengesteld door Oberon en de klant.

De rollen die vanuit Oberon worden verzorgd zijn de facilitator, creative director, user experience- en visual designer. Vanuit de klant schuiven bijvoorbeeld de business-, marketing-, en/of customer-expert aan. Ook zal iemand in het team de rol van de decider aannemen. Dit is degene die bij de klant verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de website of app (de Product Owner).

Los van het Sprint-team betrekken we gedurende de week ook andere personen. Denk hierbij aan interne en externe experts, testgebruikers uit de doelgroep en als nodig overige belangrijke stakeholders (bijvoorbeeld de directie). Zo zorgen we ervoor dat we zoveel mogelijk relevante kennis verwerken in het designconcept!

De Design Sprint werkt zowel offline als online. Met behulp van verschillende tools, zoals Miro, Whereby en Slack.

The (remote) Sprint team

The Sprint-team consists of five to eight people and will be put together by Oberon and the client.

The roles Oberon will supply are the facilitator, creative director, user experience- and visual designer. From the client there will be a bussiness-, marketing- and/or customer-expert involved. In the team there will also be a Decider appointed by the client. This role is responsible for the development of the website or app (the Product Owner).

Apart from the Sprint-team we will also be involving other people. Examples are internal and external experts, testusers from the target audience and if necesairy important stakeholders (management). This way we can combine all the relevant knowledge into the designconcept.

The Design Sprint can be offline as well as online. With tools like Miro, Whereby and Slack we can stay in contact and share our ideas.

Geïnteresseerd in een Design Sprint?

Geïnteresseerd in een Design Sprint?